Anna Lissewska - NASTOLATEK.PL

„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków, ich rodziców i pedagogów” - część dla rodziców i pedagogów czyli JAK O TYM ROZMAWIAĆ, NA JAKIE PROBLEMY ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Część „Nie tylko dla rodziców i nauczycieli” zawiera wskazówki dla rodziców i pedagogów, jak rozmawiać na poszczególne tematy, na co zwrócić uwagę, jakich wystrzegać się błędów. Do niej dołączone są wszystkie pytania, jakie na lekcjach wychowania seksualnego zadali mi uczniowie - patrz: PYTANIA UCZNIÓW

Nie zawsze można udzielić prostą radę. Większość problemów wynika z naszych emocjonalnych ograniczeń i warto wiedzieć jakich. Niektóre moje uwagi mogą wzbudzić więcej pytań zamiast dać odpowiedzi. Uważam jednak, że więcej pożytku z głębokiej refleksji, niż z gotowych recept. Na samym początku zachęcam do zapoznania się z artykułem PSYCHIKA CZYLI ODKRYWANIE ZAGINIONEGO LĄDU z części KAŻDY MIEWA PROBLEMY. Łatwiej będzie zrozumieć moje sugestie i wskazówki.

Rozdziały w części dla rodziców i pedagogów są takie, jak kategorie, na które zostały podzielone pytania uczniów. Aby ułatwić Państwu szukanie, ułożone są alfabetycznie, przez co czasem sąsiadują ze sobą bardzo odmienne treści. Podział na kategorie pozwala zobaczyć, jakie jest zainteresowanie danym tematem i w jakim wieku największe. Nazwy rozdziałów – kategorii czasem nie pokrywają się z tytułami artykułów w części dla wszystkich. Jest tak, gdyż kategorie tworzyłam, by uwypuklić zainteresowanie młodzieży jakimś problemem, a potem, gdy pisałam artykuły, okazywało się, że dana kategoria jest tylko częścią większej całości, wchodzi w skład obszerniejszego tematu, lub na odwrót – jest tak obszerna, że została podzielona na kilka tematów. Pod każdym tytułem rozdziału w części dla rodziców i pedagogów podane są linki do artykułów, w których zawarta jest wiedza na ten temat.

W rozdziałach podaję całkowitą ilość pytań zadanych na dany temat. Pokazuje to rzeczywiste nim zainteresowanie. Ilość pytań zadanych w poszczególnych klasach, co można zobaczyć w części PYTANIA UCZNIÓW, daje pojęcie o tym, w jakim wieku jaki problem najbardziej nurtuje. To powinno zakończyć rozważania, na jakie tematy rozmawiać z młodzieżą, jakie są odpowiednie dla danego wieku i czy niepotrzebnie nie roznieca się w młodych umysłach niezdrowej ciekawości.
Udział pytań z poszczególnych klas w ogólnej ich liczbie został policzony tylko wtedy, gdy była to wartość istotna statystycznie.

Pytania ze szkół, które uczniowie pisali na początku moich zajęć na kartkach (patrz: WYCHOWANIE SEKSUALNE W POLSKICH SZKOŁACH), pochodzą z lat 1990-2005. W międzyczasie uczniów i mnie dotknęła reforma szkolnictwa, więc klasy numerowane są od 5 do 13, by uwzględnić podział sprzed i po reformie. Klasa 7 to po staremu 7, po nowemu 1 gimnazjum.
Klasa 8 to po staremu 8, po nowemu 2 gimnazjum.
Klasa 9 to po staremu 1 szkoły średniej, po nowemu 3 gimnazjum.
Klasa 10 to po staremu 2 szkoły średniej, po nowemu 1 liceum.
Klasa 11 to po staremu 3 szkoły średniej, po nowemu 2 liceum.
Klasa 12 to po staremu 4 szkoły średniej, po nowemu 3 liceum.
Klasa 13 to po staremu 5 technikum.

Łącznie do roku 2005 zadano mi w szkołach 6159 pytań. Zostały one spisane i jak już pisałam, posegregowane. Niektórych może dziwić przynależność jakiegoś pytania do danej kategorii. O tej przynależności w większości decydował mój syn, wówczas „przemijający” nastolatek. Uznałam, że lepiej niż ja orientuje się, jakiego tematu wg uczniów dotyczy pytanie. Zachowano oryginalne określenia, poprawiono tylko zwyczajne błędy ortograficzne. W różnych rozdziałach pytania mogą się powtarzać, gdyż wiele z nich dotyczy kilku tematów jednocześnie. Ponieważ zostały spisane wszystkie pytania, niektóre powtarzają się jedne pod drugimi, po to by dać obraz rzeczywistej ich liczby.

W statystykach nie są uwzględnione problemy z listów tych, którzy skorzystali z opcji „zadaj własne pytanie” w moim dziale MIŁOŚĆ I SEKS FAQ na portalu Nastek.pl (dawniej: Nastolatek.pl). Ilość listów na jakiś temat nie oddaje zapotrzebowania na daną wiedzę. Gdy na portalu pojawiał się artykuł, zaspokajał jej głód i ilość mejli na ten temat znacznie się zmniejszała. O zainteresowaniu tematem artykułu świadczy ilość wejść na stronę, na której jest publikowany, co można sobie zobaczyć w moim dziale na portalu .
Mam nadzieję, że moja praca zamknie usta tym, którzy mają wątpliwości, czy młodzieży potrzebne jest wychowanie seksualne. Także tym, którzy pytają „jakie”? Odpowiedź jest jedna - rzetelne i adekwatne do potrzeb młodzieży!

ROZDZIAŁY - KATEGORIE a w nich wskazówki dla rodziców i pedagogów:

ABORCJA
ABSTYNENCJA SEKSUALNA
AIDS
ANTYKONCEPCJA
BEZPŁODNOŚĆ
BIUST
BRAK MIESIĄCZKI/LĘK PRZED CIĄŻĄ
CAŁOWANIE
CHOROBY INNE
CHOROBY ROZNOSZONE DROGĄ PŁCIOWĄ
CIAŁO (bez piersi i narządów płciowych)
CIĄŻA
DNI PŁODNE
DOBÓR PARTNERA
DOJRZEWANIE
DZIEWICTWO
EROTYKA
FIZJOLOGIA MĘŻCZYZN
GINEKOLOG I UROLOG
GRZECH
GWAŁT
HOMOSEKSUALIZM
IMPOTENCJA
INNE ZWYCZAJE SEKSUALNE
JA CZYLI PYTANIA OSOBISTE DO PROWADZĄCEGO
JAK PODERWAĆ, JAK POZNAĆ CHŁOPAKA/DZIEWCZYNĘ
KŁOPOTLIWE OWŁOSIENIE
KŁOPOTY RODZINNE
KONFLIKT KRWI
MAŁŻEŃSTWO I SEKS PRZEDMAŁŻEŃSKI
MASTURBACJA
MIESIĄCZKA
MIESIĄCZKA A SEKS
MIŁOŚĆ
NARZĄDY KOBIECE
NARZĄDY PŁCIOWE MĘŻCZYZNY – BUDOWA I PROBLEMY
OBJAWY CIĄŻY
PIERWSZA RANDKA
PIERWSZY RAZ
PODNIECENIE
PORNOGRAFIA
POZYCJE SEKSUALNE
PRAWO A SEKS
PROBLEMY KLASY
PROSTYTUCJA
PSYCHIKA, PSYCHOLOGIA
PSYCHIKA KOBIET
PSYCHIKA MĘŻCZYZN
SEKS, STOSUNEK PŁCIOWY
SEKS ANALNY
SEKS MŁODZIEŻY
SEKS ORALNY
SEKSUALNOŚĆ KOBIETY
SEX-SHOP
STARSZY PARTNER
STOSUNEK PRZERYWANY
STREFY EROGENNE
TABLETKA „PO”
TAMPONY CZY PODPASKI
UŻYWKI A SEKS
WIELKOŚĆ PENISA
W JAKIM WIEKU MOŻNA ROZPOCZĄĆ WSPÓŁŻYCIE SEKSUALNE
WYCHOWANIE SEKSUALNE
WYKORZYSTANIE SEKSUALNE
ZACHOWANIE / JAK SIĘ ZACHOWAĆ?
ZAPŁODNIENIE
ZBOCZENIA SEKSUALNE
ZWIĄZEK, PROBLEMY PARY
ŻARTY