Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

dlaczego_tyle_jemy_w_stresie [2013/10/10 23:02] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
 +====== Anna Lissewska - komentarze w artykułach ======
  
 +<​html>​
 +
 +<​p><​b>​Dlaczego tyle jemy w stresie?</​b>​
 +
 +<​p>​Objadanie się rozładowuje napięcie. Bywa sposobem zaspokajania wszelkich ​
 +innych głodów. A większość stresów bierze się właśnie stąd, że jakaś ​
 +potrzeba emocjonalna pozostaje niezaspokojona. Wtedy sięgamy po 
 +jedzenie, bo to jedyny głód, jaki możemy zaspokoić sami - tłumaczy ​
 +psychoterapeutka Anna Lissewska z Zespołu Pomocy Psychoterapeutycznej w 
 +Warszawie. Zamiast szukać ratunku w tabliczce czekolady, spróbujmy swoje 
 +uczucia przechytrzyć. Pomoże nam w tym kilka zdrowych i skutecznych ​
 +sposobów.
 +
 +<​p><​b>​Nazwij ten głód</​b>​
 +
 +<​p>​Nadmiernym apetytem czy napadowym jedzeniem często przykrywamy ​
 +stresujące uczucia: złość, osamotnienie,​ zmęczenie, znudzenie, ​
 +zdenerwowanie. Trzeba więc nauczyć się odróżniać sygnały, jakie wysyła ​
 +nam żołądek od tych wysyłanych przez psychikę. Zanim ulegniesz atakowi ​
 +głodu fizycznego, sprawdź, co się z Tobą dzieje? Znajdź źródło stresu, ​
 +nazwij je i nie uciekaj przed nim, sięgając po słodycze. Objadanie się 
 +to rodzaj ucieczki od przeżywania trudnych sytuacji, sposób na 
 +uniknięcie konfrontacji z problemem - mówi Anna Lissewska.
 +
 +<​p><​b>​Zajmij myśli i ręce</​b>​
 +
 +<​p>​Większość zestresowanych kobiet rzuca się na jedzenie w określonym ​
 +miejscu i czasie. Zwykle są to dom i godziny wieczorne - twierdzi prof. 
 +Barbara A. Brehm, psycholog i dietetyk z Uniwersytetu Smith'​a w USA. 
 +Dlatego podczas "​niebezpiecznych"​ godzin najlepiej znaleźć sobie jakieś ​
 +zajęcie. Nie bądź bierna! Zaplanuj na ten czas siłownię, pójdź na 
 +spacer. Ćwiczenia podniosą poziom serotoniny, tak zwanego hormonu ​
 +szczęścia,​ którego niedobór wywołuje m.in. głód o podłożu nerwicowym.
 +
 +<​p><​b>​Ciesz się każdą chwilą!</​b>​
 +
 +<​p>​Dwa główne powody objadania się to zmęczenie i frustracja. Możliwe, że 
 +Twój mózg zakodował sobie, iż jedynym sposobem na relaks jest jedzenie. ​
 +Dostaje sygnały, że tylko dzięki smakołykom odcinasz się od niepowodzeń ​
 +i przykrości,​ które spotykają Cię, tak jak wszystkich prawie codziennie. ​
 +Spróbuj "​odkodować"​ swój mózg. Pokaż mu, że istnieją także inne 
 +relaksujące Cię czynności. Postaraj się skupić na tym, co naprawdę ​
 +lubisz robić. Unikaj miejsc, które wyzwalają przykre wspomnienia - 
 +podpowiada dr John Grogol, autor wielu prac psychologicznych na temat 
 +pokonywania stresu.
 +
 +Tylko nie głodówka!
 +
 +<p>To najgorszy sposób na radzenie sobie z emocjonalnym obżarstwem! Zdaniem ​
 +dr Barbary A. Brehm, restrykcyjne diety (wszystkie poniżej 1400 kcal 
 +dziennie) działają na psychikę jak płachta na byka. Czy zauważyłaś,​ że 
 +im więcej myślisz, żeby nie jeść, tym bardziej chce Ci się jeść? W 
 +efekcie stresujesz się jeszcze bardziej, a w końcu łamiesz się, 
 +zaczynasz jeść i tyjesz podwójnie. Postaraj się delektować posiłkami. ​
 +Jedz powoli, zawsze na siedząco, w pogodnej atmosferze.
 +
 +<​p><​b>​A może do specjalisty?</​b>​
 +
 +<​p>​Mimo że okresowe objadanie się w stresie stało się dziś powszechne, nie 
 +uznaje się go za chorobę. Jeśli jednak apetyt wymyka się spod kontroli i 
 +zaczyna panować nad Twoim życiem, warto wtedy zwrócić się o pomoc do 
 +psychologa bądź psychoterapeuty. Możliwe, że to sygnał skomplikowanych ​
 +emocjonalnych potrzeb, problemów z przeszłości,​ które wymagają diagnozy ​
 +lekarza i jego wsparcia.
 +
 +<​p><​b>​Słodkie zachcianki mózgu</​b>​
 +
 +<p>Za łakomstwo wynikające ze stresu częściowo winę ponosi chemia mózgu. ​
 +Stres redukuje poziom serotoniny (hormonu odpowiadającego za 
 +samopoczucie). Gdy mózg odkrywa niedobór tej substancji, zaczyna "​żądać" ​
 +od organizmu jej uzupełnienia. Mamy wtedy ochotę na pokarmy bogate w 
 +węglowodany (np. czekoladę),​ które podwyższają produkcję tego hormonu. ​
 +Dla psychiki stają się "​środkiem przeciwbólowym",​ bo szybko poprawiają ​
 +nastrój. Dlatego jemy, choć nie jesteśmy głodni.
 +
 +<​p><​b>​Pułapki na talerzu</​b>​
 +
 +<​p>​Przedstawiamy listę składników,​ których nadmiar w naszym pożywieniu ​
 +pogłębia stres i prowadzi do jeszcze bardziej nerwowego objadania się. 
 +Jeśli jesz pod wpływem stresu, powinnaś unikać tych produktów bądź ​
 +zjadać je w umiarkowanej ilości.
 +
 +<​p>​Cukier - nadmiar wypłukuje z organizmu witaminy, szczególnie witaminy z 
 +grupy B (B2, B6, B12) niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ​
 +centralnego systemu nerwowego, oraz powoduje wahania poziomu glukozy we 
 +krwi. To natomiast prowadzi do "​emocjonalnej huśtawki",​ zmęczenia, ​
 +irytacji, złości - źródeł stresu.
 +<​br>​Tłuszcze - dieta wysokotłuszczowa powoduje tycie, podwyższenie poziomu ​
 +cholesterolu,​ ale także spadek energii, zmęczenie i większą podatność na 
 +stres.
 +<​br>​Kofeina - wywołuje w organizmie stan "​wysokiego napięcia",​ w którym ​
 +jesteśmy bardziej skłonni interpretować wydarzenia jako stresujące.
 +
 +<​p><​b>​Sprawdź,​ czy jesz w stresie</​b>​
 +
 +<p>Im więcej dasz twierdzących odpowiedzi, tym bardziej prawdopodobne,​ że 
 +stres lubisz redukować jedzeniem.
 +
 +<p>1. Czasem jem, choć nie jestem głodna.
 +<​br>​2. Kiedy jem, mam wrażenie, że nie panuję nad sobą.
 +<​br>​3. Chce mi się jeść, gdy jestem smutna.
 +<​br>​4. Jedzenie to dla mnie nagroda lub wielkie źródło przyjemności.
 +<​br>​5. Myślę bardzo często o jedzeniu.
 +<​br>​6. Nie mogę utrzymać wagi.
 +<​br>​7. Wstydzę się mojego objadania.
 +<​br>​8. Jedzenie pomaga mi radzić sobie z problemami.
 +
 +<​p><​b>​Zmiana na lepsze</​b>​
 +
 +<​p>​Jeśli już musisz jeść w stresie, wybieraj produkty niskokaloryczne.
 +
 +<​table>​
 +
 +<​tr><​td><​b><​i>​zamiast</​i></​b>​ <​td><​b><​i>​wybierz</​i></​b>​
 +<​tr><​td>​rogalik francuski czekoladowy (435 kcal)&​nbsp;​ &​nbsp; ​ <​td>​ciastko owsiane (115 kcal)
 +<​tr><​td>​mus (348 kcal) <​td>​mus jabłkowy (79 kcal)
 +<​tr><​td>​banan (88 kcal) <​td>​pomarańcza (42 kcal)
 +<​tr><​td>​coca-cola (57 kcal) <​td>​sok pomidorowy (17 kcal)
 +<​tr><​td>​pączek (250 kcal) <​td>​biszkopt (180 kcal)
 +</​table>​
 +
 +<​p>​źródło:​ <a href="​http://​www.polki.pl">​www.polki.pl</​a>​
 +
 +
 +</​html>​