nie_dostalam_miesiaczki_pomocy [2013/10/10 23:02] (aktualna)
 +**„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków,​ ich rodziców i pedagogów” – artykuł NIE DOSTAŁAM MIESIĄCZKI,​ POMOCY
 +Nie każde zatrzymanie miesiączki oznacza zajście w ciążę! Zanim zaczniecie doszukiwać się w sobie (sugerując się moim artykułem [[:PIERWSZE OBJAWY CIĄŻY]]) pierwszych oznak ciąży, poznajcie inne przyczyny braku miesiączki i symptomów podobnych do tych w pierwszych tygodniach po zapłodnieniu. Chyba że któraś z Was współżyła bez zabezpieczenia,​ wtedy może się spodziewać tego, co ryzykowała,​ co jednak także nie przesądza sprawy.
 +Miesiączka może się opóźniać a także całkiem się zatrzymać.
 +Najczęstszym powodem opóźnień jest nieregularne miesiączkowanie. Regularność miesiączkowania powinna ustalić się w ok. 14 miesięcy po menarche (pierwszej miesiączce - patrz [[:​DOJRZEWANIE DZIEWCZYNY]]),​ lecz niestety różnie z tym bywa. Okres po pierwszej miesiączce - postmenarche charakteryzuje się cyklami bez jajeczkowania,​ z tego powodu zbyt wczesne wkroczenie z antykoncepcją hormonalną,​ której celem jest zahamowanie jajeczkowania właśnie, może spowodować zahamowanie rozwoju płciowego. Bolesne miesiączki pojawiają się zwykle w 10 miesięcy po rozpoczęciu miesiączkowania a stabilizacja cykli następuje po 2-3 latach. Obserwuje się, że problem zaburzeń miesiączkowania u dziewcząt stopniowo narasta, jest to najprawdopodobniej związane z coraz wcześniejszym występowaniem menarche, za którą "nie nadąża"​ układ hormonalny.
 +Krwawienie z macicy może być fizjologiczne tzn. miesiączkowe,​ lub niemiesiączkowe (nie jest ono wówczas prawidłowe i należy jak najszybciej wyjaśnić przyczynę jego wystąpienia). Prawdziwe krwawienie miesiączkowe występuje wtedy, gdy pod wpływem endogennych hormonów jajnika nastąpił wzrost błony śluzowej macicy, uległa ona przemianie wydzielniczej,​ a następnie na skutek spadku poziomu hormonów, złuszczeniu.
 +"​Regularnie nieregularne"​ miesiączki po 3 latach od menarche (także bardzo bolesne), powinny być powodem wizyty u ginekologa. Mogą być spowodowane niskim BMI (body mass index - stosunek wagi ciała do wzrostu), chorowitością (np. przewlekłymi niespecyficznymi chorobami płuc, chorobami alergicznymi),​ stresem, spadkiem wagi powyżej 5 kg, forsownym wysiłkiem, zaburzeniami hormonalnymi o różnym podłożu.
 +Sporadyczne spóźnianie się miesiączki jest naturalnym zjawiskiem i zdarza się także kobietom o bardzo regularnych cyklach. Tym bardziej, gdy denerwują się spóźniającym się krwawieniem. Kolejnymi fazami cyklu miesięcznego zawiadują hormony na osi podwzgórze-przysadka-jajnik. To skomplikowany i wrażliwy proces, stąd różne zmiany, zakłócenia wewnątrz naszego organizmu i na zewnątrz, mają na niego wpływ (i to nie tylko na termin miesiączki,​ ale i jajeczkowania). Choroby, stresy, emocje, przyjmowane leki, podróże, zmiana klimatu, trybu życia, aktywności,​ intensywny seks, nowa miłość, śmierć bliskiej osoby, strach przed ciążą... długo by można wymieniać.
 +Pamiętajcie też, że pierwsze objawy ciąży są niespecyficzne,​ co oznacza, że świadczyć mogą nie tylko o byciu w ciąży: bóle, powiększenie,​ wrażliwość piersi to typowe objawy napięcia przedmiesiączkowego,​ czy w ogóle zaburzeń hormonalnych;​ tak samo twardy, nabrzmiały brzuch, bóle brzucha, głowy, drażliwość,​ nerwowość,​ zmęczenie, opuchnięcie,​ zwiększone łaknienie mogą występować tuż przed, zwłaszcza, opóźniającą się miesiączką. Poza tym potęga psychiki jest wielka - można sobie wszystko wmówić. Gdy czegoś chcecie albo się tego panicznie boicie, objawy będą to potwierdzać,​ choć same je wytworzyłyście!
 +Jeśli miesiączka spóźnia się dłużej niż tydzień -10 dni, a nie doszło do współżycia w ostatnim cyklu, lub gdy tendencja do opóźniania jest coraz częstsza, trzeba iść do ginekologa. W ogóle - pamiętajcie,​ moje rady nie zastępują pójścia do lekarza, jeśli cokolwiek niepokoi, trzeba się do niego natychmiast wybrać!
 +Brak miesiączki może być pierwotny i wtórny.
 +Pierwotny w tym miejscu nas nie interesuje, bo jest to sytuacja, kiedy u dziewczyny do 16 roku życia miesiączka nie pojawia się, bez względu na prawidłowy wzrost i rozwój wtórnych cech płciowych, albo gdy 14 letnia (oczywiście nie miesiączkująca) dziewczyna ma wzrost poniżej normy (zgodnej z wiekiem) i brak wtórnych cech płciowych. Sytuacje takie zdarzają się rzadko i spowodowane mogą być niedorozwojem narządów rozrodczych,​ niedomaganiem jajników lub zaburzeniami hormonalnymi.
 +W takim wypadku trzeba jak najszybciej zgłosić się do ginekologa.
 +Wtórny jest wtedy, gdy dotąd miesiączkująca kobieta przestała cyklicznie krwawić co najmniej przez 3 cykle.
 +Najczęstszym,​ poza zajściem w ciążę, powodem zatrzymania miesiączki są:
 +    * stres czy w ogóle zły stan psychiczny kobiety
 +    * intensywne ćwiczenia fizyczne, uprawianie sportów takich jak bieganie długodystansowe,​ gimnastyka, balet, pływanie…
 +    * podwyższenie stężenia prolaktyny, czyli hormonu odpowiedzialnego za wydzielanie mleka - może być to spowodowane zmianami w strukturze przysadki, która ten hormon wydziela (np. guz - gruczolak przysadki czy uszkodzenie jej komórek) lub bez takich zmian, często z powodu silnych emocji
 +    * zażywanie leków (m.in. przeciwdepresyjnych,​ przeciwlękowych,​ niektórych leków przeciwko nadciśnieniu)
 +    * zaburzenia owulacji (gdy nie dochodzi do jajeczkowania,​ nie powstaje w jajniku ciałko żółte produkujące progesteron,​ a przy jego braku nie dochodzi w błonie śluzowej macicy do przemian przygotowujących śluzówkę do przyjęcia zapłodnionej komórki jajowej, a potem, gdy nie doszło do zapłodnienia,​ do złuszczenia się błony śluzowej i do krwawienia miesiączkowego - powoduje to zatrzymanie miesiączki,​ nieregularne brudzenia/​krwawienia,​ objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego)
 +    * stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych (wpływają na śluzówkę macicy - powodują zahamowanie comiesięcznego pogrubienia śluzówki pod wpływem estrogenów,​ w efekcie śluzówka jest cieńsza i jej złuszczaniu w trakcie menstruacji towarzyszy mniejsze krwawienie, czyli brak miesiączki wynika tu z braku krwi, która mogłaby zostać wydalona z macicy)
 +    * intensywne odchudzanie
 +    * znaczna otyłość
 +    * zaburzenia czynności tarczycy ​
 +Jeszcze innym powodem braku miesiączki (tak na przyszłość) jest świeżo przebyta ciąża i karmienie piersią. Dopiero 6-8 tygodni po urodzeniu dziecka w narządzie rodnym kobiety cofają się wszystkie zmiany spowodowane ciążą i porodem. Brytyjczycy i Amerykanie badali kiedyś, w jakim stopniu karmienie piersią chroni kobietę przed ponownym zajściem w ciążę. Okazało się, że jeśli kobieta swoje dziecko karmi tylko piersią i do tego regularnie, szanse, że zajdzie w ciążę, są bliskie zeru. Wystarczy jednak, że matka zaczyna urozmaicać jadłospis dziecka i rezygnuje np. z jednego karmienia dziennie na rzecz innego posiłku dla malucha - szanse zajścia w ciążę rosną. A więc - tylko regularne karmienie skutecznie blokuje funkcje jajników i owulację.
 +A na koniec niepokojąca wiadomość. Pojawienie się błogosławionej krwi miesięcznej (błogosławionej,​ jeśli ciąża jest niechciana) niekoniecznie świadczy o nie byciu w ciąży. Jednak nie jest to nagminnie występujące zjawisko, jakby się mogło zdawać, gdy słucha się historii krążących wśród kobiet, a miesiączka mimo zapłodnienia zazwyczaj jest bardziej skąpa, krótsza, choć w terminie. Na ogół występuje w pierwszym trymestrze ciąży i nie należy jej mylić z plamieniem. Każde krwawienie w czasie ciąży należy czym prędzej zgłosić lekarzowi.
 +O ciąży w stu procentach nie świadczy ani pozytywny wynik testu, ani zmiany w narządach płciowych stwierdzane przez lekarza (mogą być następstwem chorób i zaburzeń hormonalnych),​ ani różne "​typowe"​ objawy. Najwcześniej można być pewnym ciąży dopiero widząc embrion podczas badania USG.